Ochrona lakieru folią – które części auta warto okleić?

IMG_2583-scaled

Folia bezbarwna PPF (Paint Protection Film) to najskuteczniejszy dostępny sposób na ochronę lakieru samochodowego. To materiał, który tworzy fizyczną barierę nie tylko przed zanieczyszczeniami, ale również uszkodzeniami fizycznymi i chemicznymi. Jego trwałość również jest oszałamiająca, bo wynosi nawet kilkanaście lat (10 lat gwarancji). Wszystko to sprawia, że całościowa ochrona lakieru folią jest dość kosztowna. Dlatego wielu kierowców decyduje się na zabieg częściowy. Sprawdź, które części auta warto okleić.

Ochrona lakieru folią – jak to się robi?

Być może słyszałeś o możliwości ochrony lakieru folią, ale nie jesteś przekonany do tego rozwiązania. No bo jak to? Folia? Na pewno zaraz zacznie się odklejać i psuć estetykę auta. A poza tym pewnie wystarczy przetarcie kluczem i po jej ochronnych właściwościach również nie będzie śladu. Nic bardziej mylnego! Folia bezbarwna typu PPF jest niezwykle trwała i zapewnia najlepszą możliwą ochronę lakieru samochodowego. Jest grubsza 2-3 razy od powłoki lakierniczej i wykonana z tworzywa odpornego na wysokie i niskie temperatury, chemikalia oraz uszkodzenia mechaniczne. Oprze się zarówno odpryskującym spod kół kamyczkom, jak i zarysowaniom na skutek działania kluczy, rozmaitych narzędzi. Folia ochronna na samochód renomowanej firmy (np. LLumar) ma 10-letnią gwarancję, a odpowiednio przyklejona w wyspecjalizowanym w tym kierunku warsztacie zapewne posłuży Ci jeszcze dłużej. To metoda, która nie ma sobie równych!

Folia ochronna na samochód – ile to kosztuje?

Warto jednak już na wstępie zaznaczyć, że całościowa ochrona lakieru folią generuje spore, jednorazowe koszty. Oklejenie całego samochodu wysokiej jakości materiałem przez doświadczonego wrappera kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Dużo? Nie sposób zaprzeczyć. Aczkolwiek warto zauważyć, że:

  • folia ochronna na auto zapewnia zabezpieczenie lakieru na co najmniej 10 lat – w tym czasie na inne metody (powłoki, woski, detailery) możesz wydać niemal równie dużo, nie ciesząc się jednocześnie tak wysokim poziomem ochrony,
  • cena folii bezbarwnej na cały samochód jest niewielka w porównaniu z ceną luksusowych aut – dlatego jest to usługa kierowana przede wszystkim do właścicieli wartościowych pojazdów.

Właściciele samochodów średniej klasy, którzy chcą zadbać o lakier, również mogą skorzystać z ochrony folią. Uważasz, że cena usługi całościowej jest za wysoka? Nic straconego. Bardzo popularne jest oklejanie częściowe, które obejmuje jedynie wybrane elementy. 

Zabezpieczenie folią ochronną na samochód całego przodu (maski, zderzaka, reflektorów, błotników, a często także lusterek i frontu dachu) to już zaledwie kilka tysięcy złotych. Pakiet nieco bardziej okrojony będzie jeszcze tańszy. Możesz też samodzielnie zdecydować, które fragmenty zabezpieczyć. Ceny np. obudowy lusterka czy reflektora zaczynają się już od ok. 250 zł. To niewiele za co najmniej 10 lat spokoju i wyższą wartość samochodu!

Które części samochodu warto okleić folią bezbarwną?

Zatem które części samochodu warto okleić folią PPF? Za najbardziej narażony na uszkodzenia uznaje się przód i to właśnie tego rodzaju usługi są najczęściej wybierane. Popularny jest tzw. pakiet Front Bikini dostępny w przystępnej cenie. Obejmuje on oklejenie przedniej części maski (mniej więcej 1/3) oraz błotników, przedniego zderzaka i lamp, a zazwyczaj również lusterek. Nieco bogatszy jest pakiet Full Front obejmujący poza wymienionymi elementami również całą maskę oraz front dachu. Ponadto popularne jest oklejanie:

  • reflektorów i lusterek,
  • wnęk pod klamkami
  • progów – pomaga to uniknąć otarć podczas załadunku do bagażnika, a także wsiadania i wysiadania,
  • zderzaków – to odpowiedni wybór dla osób, którym zależy na ochronie przed drobnymi szkodami parkingowymi.

Folia ochronna na auto jest bezbarwna, a zatem praktycznie niewidoczna. Dzięki temu możesz nią zabezpieczyć tylko wybrane elementy. Dobrze przyklejona nie będzie się odznaczać, za to posłuży Ci przez długi czas.