Jak bezpiecznie zdemontować folię wylewaną bez uszkadzania lakieru?

Usuwanie-folii

Istnieje wiele powodów, dla których usunięcie folii z karoserii może być konieczne – to np. chęć sprzedaży samochodu, powrotu do naturalnego koloru lub zmiany efektu czy też parametrów poprzez kolejne oklejanie. Warto pamiętać, że nawet najlepszy materiał nie jest wieczny, dlatego po kilku latach zwykle należy go usunąć. Wyjaśniamy, w jaki sposób usunąć folię wylewaną z auta, by nie naruszyć delikatnego lakieru.

Usuwanie folii z samochodu – o czym pamiętać przed przystąpieniem do prac?

Warto wiedzieć, że sam proces demontażu folii oraz jego trudność może się znacznie różnić w zależności od rodzaju użytego materiału. Najprostsza w demontażu jest profesjonalna folia wylewana do zmiany koloru auta. Wysokiej jakości produkt renomowanej marki nawet po kilku latach praktycznie nie pozostawia resztek kleju na powierzchni karoserii, a przy tym nie drze się i nie kruszy przy usuwaniu. 

Znacznie trudniej jest z tańszymi foliami wątpliwej jakości. W tym przypadku proces demontażu może być bardzo żmudny. Niskiej jakości materiał może zostawiać na karoserii mnóstwo kleju, który następnie trzeba usunąć przy pomocy bezpiecznych dla lakieru środków. Przez to praca trwa co najmniej 2 razy dłużej. Dodając do tego trudności z odklejeniem folii w jednym kawałku, może okazać się, że usuwanie folii będzie trwało nawet kilka dni. Dlatego zawsze zalecamy używanie wysokiej jakości materiałów. Jeśli zaś demontaż jest usługą wykonywaną dla klienta, należy zawsze wypytać go o to, jakiego rodzaju materiał został użyty na samochodzie i odpowiednio wycenić usługę lub po prostu zrezygnować z realizacji. Pamiętaj, że w przypadku wątpliwości co do typu użytej folii można przeprowadzić test na niewielkim fragmencie karoserii.

Zanim przystąpisz do demontażu, należy również dowiedzieć się, czy auto było poddawane ponownemu lakierowaniu lub naprawom blacharsko-lakierniczym przed nałożeniem folii. Takie naprawy, szczególnie jeśli były wykonane nie do końca prawidłowo, mogą skutkować powstawaniem ubytków w lakierze przy demontażu. Należy zawsze uprzedzić o tym klienta!

Demontaż folii wylewanej – czego potrzebujesz?

Demontaż folii wysokiej jakości nie powinien być bardzo wymagającym zajęciem. Nie są też potrzebne żadne wyrafinowane narzędzia. Na dobrą sprawę potrzebujesz jedynie opalarki. Wysoka temperatura znacząco pomaga w łatwym i bezproblemowym usunięciu folii wraz z klejem. Z tego powodu idealną porą na tego rodzaju prace jest lato – czasami wystarczy wystawić samochód na kilka godzin na pełne słońce, by móc bardzo szybko i wygodnie przeprowadzić cały proces. Na większych powierzchniach (takich jak dach) w warsztacie przydaje się też lampa na podczerwień, która przyspiesza wygrzewanie. Nie polecamy za to usuwania folii na zimno – to prosta droga do uszkodzeń klaru i lakieru.

Usuwanie folii wylewanej z auta krok po kroku

Proces jest bardzo intuicyjny i nieskomplikowany. Wymaga jedynie odrobiny cierpliwości i zręczności. Jeśli więc oklejanie samochodów nie sprawia Ci większego problemu, usuwanie folii również nie powinno być dla Ciebie trudne. Jak powinno to wyglądać krok po kroku?

  1. Odklejanie brytu folii rozpoczynamy od krawędzi. Włącz opalarkę na maksymalną temperaturę i zacznij wygrzewać materiał, nie skupiając się tylko na samym brzegu, ale na nieco większym obszarze. Zacznij od kilkunastu centymetrów długości krawędzi.
  2. Po kilku lub kilkunastu sekundach podgrzewania pierwszego fragmentu można rozpocząć demontaż. Podważ krawędź folii, chwyć ją w palce i zacznij ciągnąć. Co ważne – materiał powinno się odrywać zawsze pod kątem 90 stopni do powierzchni karoserii. W przeciwnym razie trudniej usunąć go razem z całym klejem, chociaż wysokiej jakości produkt wybacza nawet kiepską technikę.
  3. Przesuwaj się wzdłuż krawędzi konkretnego fragmentu, odsłaniając każdorazowo kilkanaście centymetrów kwadratowych powierzchni.
  4. Pamiętaj, by czynności podgrzewania i odklejania wykonywać naprzemiennie. Jednocześnie podgrzewając i rozciągając folię, po prostu ją przerwiesz, utrudniając sobie dalszą pracę.
  5. Po odklejeniu wszystkich krawędzi możesz przejść do sukcesywnego wygrzewania większych fragmentów gładkich powierzchni i demontażu pozostałego materiału.

Jeśli proces został przeprowadzony starannie i zgodnie z naszymi wskazówkami, a samochód był pokryty folią wysokiej jakości, powinna się usunąć wraz z całym klejem. Jego niewielkie pozostałości bez problemu usuniesz ogólnodostępnymi, bezpiecznymi dla lakieru środkami.

Zobacz też video-poradnik: