Właściwości folii wylewanych

IMG_6627-scaled

Zajmując się tematem wrappingu, nie sposób pominąć folii wylewanych. To podstawowe materiały wykorzystywane do oklejania samochodów. Dokładne poznanie ich specyfiki i cech pozwoli Ci sprawniej pracować, a także lepiej zrozumieć stosowane techniki. Zapraszamy do krótkiego przewodnika po właściwościach folii wylewanych.

Czym są folie wylewane?

Folie wylewane to specjalistyczne materiały przeznaczone przede wszystkim do oklejania samochodów oraz innych nieregularnych powierzchni. Nazwa tej grupy produktów determinowana jest specyficznym procesem produkcji. Są one wytwarzane z płynnej masy, która jest wylewana na linii produkcyjnej, w przeciwieństwie do innych typów folii, które powstają poprzez walcowanie z masy stałej, a następnie cięte. Dzięki zastosowaniu takich metod produkcji, folia wylewana zyskuje unikalne właściwości, które sprawiają, że idealnie nadaje się do oklejania przestrzennych brył o skomplikowanych kształtach i głębokich przetłoczeń.

Podstawowe cechy folii wylewanych

Folie wylewane samochodowe, czyli przeznaczone do wrappingu, mają – w zależności od producenta –  grubość od 90 do 140 mikronów i są objęte gwarancją od 3 do 5 lat. 

Ich najważniejszą właściwością jest wyjątkowa plastyczność pod wpływem temperatury – podgrzanie folii umożliwia więc bezproblemowe oklejanie obłych, trójwymiarowych elementów, takich jak lusterka czy zderzaki. Co ważne, po ponownym podgrzaniu rozciągnięta folia z powrotem się kurczy, wracając do swojego pierwotnego stanu. Ten „efekt pamięci” można by uznać za wadę, jednak przy poprawnym wykorzystaniu folii okazuje się on zaletą, pozwalając na niezwykle estetyczne i trwałe pokrywanie nawet elementów o bardzo skomplikowanych kształtach.

Czym jest struktura mikrokanalikowa folii?

Przyglądając się foliom samochodowym, możesz spotkać się z pojęciem struktury mikrokanalikowej. Dotyczy ona warstwy kleju, która odpowiada za przyczepność do powierzchni. Mikrokanaliki to drobne szczeliny w warstwie kleju, które znacznie ułatwiają pracę aplikatora. Dzięki nim wyprowadzanie powietrza spod folii jest znacznie prostsze, co oznacza, że można jednorazowo zarzucić cały, nawet bardzo duży bryt folii na karoserię, bez obaw o pęcherzyki powietrza, które bez problemu można wyrównać z użyciem odpowiednich narzędzi i technik.

Adhezja kleju i repozycjonowalność

Z punktu widzenia aplikatora bardzo ważna jest też możliwość łatwego repozycjonowania folii. Można ją dowolnie przesuwać po powierzchni elementu, szukając odpowiedniego ułożenia. Wszystko to dzięki starannie dobranym poziomom adhezji, czyli przyczepności kleju. 

Jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań tego typu proponuje firma 3M. System Controltac™ polega na zatopieniu w kleju mikroskopijnych szklanych kuleczek, które umożliwiają swobodne przesuwanie materiału po lakierze. Przyczepność kleju jest aktywowana przez docisk, a wstępna adhezja jest niska. Oznacza to, że w przypadku popełnienia błędu przy oklejaniu materiał można bez obaw odkleić od lakieru, następnie ponownie podjąć próbę. Pełną adhezję klej osiąga dopiero po ok. 24 godzinach.

Kierunkowość

Niektóre z folii są tzw. foliami kierunkowymi (dotyczy to np. kolorów typu kameleon). Oznacza to, że kierunek, w którym naklejamy je na powierzchnie, ma znaczenie. Warto również wiedzieć, że niekiedy występują drobne różnice w kolorze pomiędzy początkiem a końcem danej rolki, dlatego warto zawsze zachować odpowiedni kierunek i kolejność oklejania przy aplikacji.

Jak wykorzystać właściwości folii wylewanych?

Wszelkie właściwości folii wylewanych odpowiednio wykorzystane sprzyjają wygodnej i efektywnej pracy aplikatora. Warto zwrócić szczególną uwagę na „efekt pamięci”, który znacząco wpływa na sposób wyklejania przetłoczeń lub innych trudnych kształtów. Rozciągnięta folia po pewnym czasie zacznie się kurczyć samoczynnie – chociażby pod wpływem rozgrzewających ja promieni słonecznych – a to wpływa na estetykę wykonanej przez wrappera pracy. Dlatego rozciągniętą folię po aplikacji zawsze trzeba utrwalić – wygrzać do temperatury od 90 do 110oC. To sprawi, że nadany jej kształt będzie trwale zachowany.