Mycie auta to podstawowa czynność pielęgnacyjna, którą każdy kierowca wykonuje przynajmniej od czasu do czasu. To zabieg pozwalający na usunięcie zabrudzeń, które szpecą lakier, ale często też zagrażają jego właściwej strukturze. Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego – wystarczy udać się na myjnię automatyczną lub bezdotykową albo użyć po prostu gąbki szamponu i wody. Tymczasem nie zawsze to wystarcza! Jedynym skutecznym sposobem na dokładne oczyszczenie lakieru z wszelkich zanieczyszczeń jest mycie detailingowe. Dowiedz się, co to takiego i jak je przeprowadzić.
Czym jest mycie detailingowe?
Detailingowe mycie auta to wieloetapowy proces mający na celu całkowite, a jednocześnie bezpieczne usunięcie wszelkich zanieczyszczeń z powierzchni karoserii. Zabieg wykonuje się w celu pielęgnacji lakieru i poprawy wyglądu auta. W profesjonalnych warsztatach zwykle jest to etap poprzedzający inne procedury detailingowe (np. nakładanie powłok ochronnych) lub też oklejanie folią. Dokładne wyczyszczenie lakieru jest wówczas niezbędne – bez niego nawet nie warto przystępować do zabiegów mających chronić lakier.
Mycie detailingowe jest dość pracochłonne i długotrwałe. Wymaga też zastosowania określonych środków czyszczących i narzędzi. Do jego przeprowadzenia potrzebne są:
- aktywna piana,
- szampon samochodowy,
- środek do mycia felg i opon (np. APC),
- separator brudu (grit guard),
- specjalistyczne środki do usuwania smoły, osadów metalicznych, owadów itd.,
- glinka do lakieru (glinka detailingowa),
- myjka ciśnieniowa,
- pianownica,
- narzędzia (szczotki) do czyszczenia felg i opon,
- pędzelki do wzruszania brudu na lakierze,
- dwa wiadra,
- rękawica do mycia z mikrofibry,
- ręczniki z mikrofibry,
- kompresor.
Etap 1: mycie kół
Jak umyć samochód zgodnie ze sztuką detailingową? Najlepiej zacząć od kół, choć można również zająć się nimi na drugim lub trzecim etapie procedury. Używając specjalnych szczotek oraz środków do felg i opon, należy usunąć wszelkie zabrudzenia, pamiętając o zakamarkach. Przyda się również pędzelek do detali. Umyte koła należy obficie spłukać wodą – najlepiej myjką ciśnieniową.
Etap 2: mycie wstępne
Wstępne mycie samochodu (pre-wash) to pierwszy etap procedury, który ma za zadanie usunąć powierzchowne zabrudzenia z lakieru i rozpuścić te nieco bardziej uporczywe. Potrzebna jest myjka ciśnieniowa i piana aktywna, chociaż można też użyć pianownicy ręcznej. Należy pracować tylko na zimnym samochodzie i w zacienionym miejscu, aby piana nie zasychała zbyt szybko.
Wybrany środek należy nanieść na całą powierzchnię karoserii. Następnie wskazane jest użycie pędzelka do wzruszenia brudu – szczególnie na elementach, do których trudniej będzie później dotrzeć z użyciem rękawicy, a więc np. emblematach, ramkach drzwi czy uszczelkach. Po kilku minutach pianę można spłukać – najlepiej pod ciśnieniem, które pomoże w usuwaniu zanieczyszczeń, a także poruszając się od dołu do góry.
Etap 3: mycie na dwa wiadra
Właściwe mycie auta to tzw. mycie na dwa wiadra. Należy zacząć właśnie od ich przygotowania. W jednym wiadrze powinna znaleźć się woda z szamponem samochodowym, a w drugim czysta woda z dodatkiem separatora zanieczyszczeń, czyli grit guarda. To środek, który sprawia, że wszelki brud opada na dno, a na górze zbiornika pozostaje czysta woda. Grit guard warto dodać też do pierwszego wiadra.
Jak myć samochód „na dwa wiadra”? Na dłoń należy nałożyć specjalną rękawicę z mikrofibry, która nie rysuje lakieru. Następnie zamoczyć ją w pierwszym wiadrze (wodzie z szamponem). Zaczynając od góry do dołu, trzeba umyć całą karoserię posuwistymi ruchami. Co jakiś czas należy płukać rękawicę w wiadrze drugim (z czystą wodą), a następnie znowu nabierać szampon. Czynność trzeba powtarzać, aż całe auto będzie umyte. Na koniec należy je spłukać – najlepiej myjką ciśnieniową.
Etap 4: głębokie czyszczenie lakieru
Następnie przeprowadza się zabiegi dekontaminacji i detronizacji, czyli usunięcia z powierzchni lakieru smoły, asfaltu, osadów metalicznych (np. pyłu z klocków samochodowych lub lotnej rdzy), żywic, soków z drzew czy owadów. Używa się przy tym przeznaczonych do tych celów środków.
Etap 5: glinkowanie
Po poprzednim etapie samochód powinien już wyglądać bardzo dobrze, ale nie oznacza to, że wciąż nie ma na nim niewidocznych zanieczyszczeń. W ich usunięciu pomoże glinka do lakieru. To specjalna masa plastyczna, którą podczas pocierania lakieru zbiera wszelkie resztki brudu – nawet te trudne do usunięcia. Po glinkowaniu lakier powinien być idealnie czysty i gładki.
Etap 6: osuszanie
Ostatnim etapem jest dokładne osuszanie lakieru. Do tego celu powinno się używać dużych miękkich ręczników z mikrofibry, które nie pozostawiają włókien na powierzchni karoserii. Należy jednak unikać pocierania – najlepszą metodą jest rozłożenie ręcznika na lakierze i odczekanie chwili, aż wchłonie całą wodę. Następnie można go pociągnąć do siebie, jednak bez naciskania na powierzchnię. Wodę ze szczelin warto wydmuchać z użyciem kompresora. Przed przeprowadzeniem niektórych zabiegów (np. oklejania) warto jeszcze poczekać kilka godzin po myciu auta, aby mieć pewność, że lakier będzie całkowicie suchy.