Przyciemnianie lamp samochodowych – wszystko, co chciałbyś wiedzieć

89872454_2260779114227547_3593834801418731520_n-1

Przyciemnione lampy samochodowe potrafią prezentować się bardzo estetycznie i drapieżnie, dlatego tego rodzaju zabieg często jest obiektem zainteresowania miłośników tuningu. Wątpliwości budzi jednak legalność takiego postępowania. Wyjaśniamy, czy zgodnie z prawem można przyciemnić folią reflektory w aucie oraz prezentujemy inne ważne informacje związane z tym tematem.

Czy przyciemnianie lamp samochodowych jest legalne?

Coraz częściej można zaobserwować na ulicach przyciemnione reflektory samochodowe (szczególnie tylne). Wrapster również realizuje tego rodzaju usługi. Można by więc wywnioskować, że jest to legalne. Musimy jednak zmartwić wszystkich miłośników modyfikacji wyglądu aut. Przyciemnianie reflektorów jest całkowicie nielegalne, a odpowiedzialność za tego rodzaju ingerencję w pojazd spada na jego właściciela. Dlatego każdemu klientowi zwracającemu się do nas z takim zapytaniem wyjaśniamy, że możemy wykonać usługę tylko na jego odpowiedzialność.

Co grozi za przyciemnione reflektory?

Przepisy UE, które obowiązują też polskich kierowców, wyraźnie zaznaczają, że każdy element samochodu musi mieć swój atest. W momencie ingerencji w konstrukcję reflektora, to znaczy jego oklejenie lub przemalowanie, traci on swój atest. Oznacza to, że będąc przyłapanym przez policję na jeździe po drodze publicznej samochodem z przyciemnionymi lampami, narażasz się na mandat karny za poruszanie się pojazdem nieprzystosowanym do ruchu drogowego. 

Przyciemnione reflektory mogą też stanowić duży problem w przypadku kolizji. Jeśli nawet będzie ona spowodowana przez innego kierowcę, może on chcieć przerzucić winę na posiadacza samochodu z przyciemnionymi reflektorami, twierdząc np., że nie widział sygnału hamowania.

Czym przyciemnić lampy?

Potencjalne konsekwencje nie każdego jednak zrażają, dlatego wciąż wykonujemy usługi przyciemniania lamp. 

W ofercie najpopularniejszych producentów folii znajdują się też specjalnie dedykowane temu celowi materiały. Zapewniają one wysoką przepuszczalność światła przy jednoczesnym efekcie maksymalnego przyciemnienia. Dzięki temu lampy prezentują się bardzo ciekawie, a jednocześnie spełniają swoją podstawową funkcję. Przypominamy jednak, że niezależnie od użytego materiału i uzyskanego efektu poruszanie się po publicznych drogach samochodem z przyciemnianymi lampami jest nielegalne.

Jak przygotować lampy do przyciemniania?

W zależności od użytego materiału reflektory samochodowe można przyciemnić jednym z dwóch sposobów:

  • na mokro,
  • na sucho.

Niezależnie od wybranej metody należy rozpocząć od przygotowania powierzchni. Do odtłuszczenia lamp nie można jednak używać surface cleaner’a ani środków z wysoką zawartością alkoholu, ponieważ wchodzą one w reakcje z poliwęglanem, z którego wykonana jest większość kloszy i niszczą ich powierzchnie. W zamian można użyć płynu do mycia szyb

Należy pamiętać o odtłuszczeniu zagłębień przy krawędziach – najlepiej to zrobić, owijając mikrofibrą raklę. Kolejnym krokiem powinno być oklejenie sąsiadujących z lampą elementów taśmą malarską, co zapobiegnie przyklejaniu się do nich folii i ułatwi aplikację.

Co jest ważne przy oklejaniu lamp samochodowych? Lampy samochodowe zazwyczaj mają obły kształt, który może stanowić wyzwanie. Dlatego – niezależnie od wybranej metody („na sucho” lub „na mokro”) – okleja się je rozciągniętym materiałem, wykorzystując metodę pre-stretch. Folię należy rozgrzać i naciągnąć, pokrywając całą krzywiznę lampy (z pomocą drugiej osoby lub np. kijka). Kolejny podchwytliwy moment przychodzi po wyraklowaniu naklejonego w ten sposób brytu. Należy go ponownie wygrzać, by się skurczył. Dopiero później można odciąć zbędny materiał. Dzięki uprzedniemu skurczeniu folii można przyciąć ją przy samej krawędzi reflektora, nie obawiając się o jej późniejsze odklejanie się.